اتوکلاو اتوکلاو .

اتوکلاو

اتوکلاو بیمارستانی کلاس B

واحدهای اندازه گیری فشار

اتوکلاو

تا قبل از 1971 ، واحد فشار درسیستم بین المللی یکاها (SI) ، نیوتن بر متر مربع  (N/m2) بود ولی پس ازآن به پاسکال(Pa) که مساوی با N/m2 بود تغییر نام داد. این تغییر نام به افتخار ریاضیدان ، فیزیکدان، مخترع، نویسنده و فیلسوف کاتولیک فرانسوی با نام بلیز پاسکال  که در قرن هفده میلادی می زیست  انجام شد.ولی هنوز در بسیاری کشورها بالخصوص بطور گسترده در آمریکا و کانادا از واحد پوند بر اینچ مربع (psi)‌برای بیان فشار استفاده میکنند.

در مانومترها فشار براساس توانائیش در جابجایی ستون مایع موجود درآن بیان میشود، بطور مثال برحسب میلی متر آب یا میلی متر جیوه. چون جیوه چگالی بیشتری نسبت به اب دارد ، معمولا مانومترهای ساخته شده براساس ستون جیوه در یک فشار معین ، کوتاهتر و کوچکتر هستند. ولی بایستی توجه داشت که چگالی سیال موجود در مانومتر و شتاب جاذبه (g) از یک محل به محل دیگر تفاوت میکند و در نتیجه برروی مقدار خوانده شده فشار تأثیر میگذارد.

اتوکلاو


معمولا در کشورهای جهان فشار خون برحسب میلیمتر جیوه (mmHg)  ، فشار شش ها برحسب سانتی متر آب (cmWC) و فشار گاز طبیعیموجود در لوله ها برحسب اینچ آب (inWC)  بیان میشوند(منظور از WC ستون آب است).

در سیستمهای خلأ ، معمولأ از واحدهای Torr ،micron و inHg برای بیان مقدار خلأ استفاده میشود. Torr یک یکای غیر SI است و برابر 322/133 پاسکال و تقریبأ 1 میلی متر جیوه است .

1 Torr= 133.322 pa =1 mmHg

اتوکلاو


 منظور از micron نیز میکرومتر جیوه است. معمولأ Torr و micron فشار مطلق و inHg فشار سنجش را بیان میکنند. 

فشار اتمسفر معمولأ برحسب کیلو پاسکال (kpa) یا اتمسفر (atm) بیان میشود ولی در اندازه شناسی آمریکایی ترجیح میدهند از واحدهای هکتوپاسکال(hpa)‌و میلی بار(mbar) استفاده کنند

 1 hpa= 1 mbar=100 pa

در سایر سیستمهای غیر از SI برای بیان فشار از واحدهای دیگری که خیلی متداول نیست و یا منسوخ شده است استفاده میشده یا هنوز استفاده میشود. در سیستم cgs (سیستم سانتی متر - گرم- ثانیه)برای بیان فشار از واحد باراد (بانوشتار فرانسوی Barye) و مخفف Ba استفاده میشود و

1 Ba=0.1 Pa

 است.

در سیستم mts(متر- تن- ثانیه)  برای بیان فشار از واحد  Pieze با مخفف Pz  استفاده میشود که تا قبل از  1955 میلادی در شوروی (سابق) متداول بود استفاده میشود

 1 Pz =1 kpa

است.

اتوکلاو


در برخی کارردهای بالخصوص صنعتی نیز از کیلوگرم بر سانتی متر مربع (kg/cm2) یا کیلوگرم بر متر مربع) (kg/m2 یا سایر مشتقات مشابه برای بیان فشار استفاده میشود. منطق این واحد براساس نیروی اعمالی بر یک سطح مقطع که تعریفی از فشار است میباشد (P=F/A) و منظور از کیلوگرم  ، کیلوگرم- نیرو (kg-force)‌ است. کاربرد کیلوگرم برای بیان مقدار نیرو در سیستم SI ممنوع است و بایستی از نیوتن (N) برای بیان نیرو استفاده شود.

 


برچسب: اتوکلاو، سلامت صنعت، بوعلی، استریلایزر، کلاس b، اتوکلاو بیمارستانی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۲:۳۵ توسط:علی طلا موضوع: نظرات (0)